Po nowelizacji Ustawy o obowiązkowych ubezpieczeniach pojazdów mechanicznych wprowadzono w lutym 2012r. kary za brak ważnego OC. Wbrew powszechnie utartym opiniom pojazd rozebrany na części, pojazd uszkodzony, pojazd który jest masą spadkową (nawet jeśli nie ma orzeczonego wyroku o podziale majątku), pojazd czasowo wyrejestrowany - podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu.
Bardzo często Urzędnicy dokonujący pierwszej rejestracji w kraju, wydając "miękki" dowód nie informują że od dnia otrzymania dowodu rejestracyjnego obowiązkiem jest zawrzeć polisę.
Inną sytuacją która powoduje powstanie luki w ubezpieczeniu jest nie opłacenie jednej/którejś z rat w ubezpieczeniu OC przez Właściciela, polisa się wtedy nie wznawia automatycznie.
Pamiętajmy także że często jesteśmy kontrolowani. Policja lub inny uprawniony organ wykrywając brak OC ma powód do złożenia doniesienia UFG (
Kary za przerwę w ubezpieczeniu OC są zawarte w Ustawie stąd są ściągane z Urzędu. Ich wysokość określa art. 23 ust. 1 ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, i wynoszą one:
20 proc. opłaty – gdy okres ten nie przekracza 3 dni,
50 proc. opłaty – gdy okres ten nie przekracza 14 dni,
100 proc. opłaty – gdy okres ten przekracza 14 dni.
Przekłada się to na cyfry :
Stawki obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r.
czas przerwy------samochód osobowy-------samochód ciężarowy--------inny pojazd
powyżej 14 dni---------4 200 zł---------------------6 300 zł------------------700 zł
od 4 do 14 dni----------2 100 zł---------------------3 150 zł------------------350 zł
do 3 dni-------------------840 zł---------------------1 260 zł------------------140 zł
Stawki obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r.
czas przerwy------samochód osobowy-------samochód ciężarowy--------inny pojazd
powyżej 14 dni---------4 000 zł---------------------6 000 zł-----------------670 zł
od 4 do 14 dni ---------2 000 zł---------------------3 000 zł-----------------330 zł
do 3 dni-------------------800 zł---------------------1 200 zł-----------------130 zł
Stawki obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r.
czas przerwy------samochód osobowy-------samochód ciężarowy--------inny pojazd
powyżej 14 dni---------3 700 zł---------------------5 550 zł-----------------620 zł
od 4 do 14 dni----------1 850 zł---------------------2 780 zł-----------------310 zł
do 3 dni-------------------740 zł---------------------1 110 zł------------------120 zł
Co grozi za brak OC przez kilka lat?
Kara za 2016, 2017, 2018 - kierowca nie płacący OC od kilku lat może się nieźle przestraszyć, kiedy zsumuje karę za cały okres braku OC. Takie osoby ucieszą się z wieści, że kara jest nakładana jedynie za okres, w którym nie było ubezpieczenia w roku przeprowadzenia kontroli. Zatem jeżeli kierowca nie będzie miał polisy od czerwca 2016 r. do lutego 2017 r., to w wyniku kontroli UFG w 2018 r. otrzyma jedynie karę za brak ubezpieczenia w 2017 r.
Jak złożyć odwołanie od kary za brak OC?
Kiedy otrzymamy omyłkowo wezwanie do zapłaty kary od UFG, możemy się oczywiście odwołać od tej decyzji. Od dnia odbioru wezwania do zapłaty mamy 30 dni, aby wykazać, że nasza umowa OC została zawarta zgodnie z przepisami i obejmuje ona ten rok kalendarzowy, w którym dokonano kontroli
lub udokumentować, że z jakiegoś powodu nie dotyczy nas obowiązek posiadania OC.
Czy można umorzyć karę za brak OC?
Jeżeli rzeczywiście nie wykupiliśmy OC, zasadniczo pozostaje nam jedynie sięgnięcie po portfel i wyjęcie potrzebnej gotówki. Niektórym osobom może pomóc jednak art. 94 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych mówiący, że: „w uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może umorzyć opłatę w całości lub w części albo udzielić ulgi w jej spłacie”. Jeżeli zatem Twoja sytuacja życiowa rzeczywiście uniemożliwia zapłatę w tym momencie kary za brak OC, warto spróbować wystąpić do UFG z wnioskiem o umorzenie w całości lub w części należnej zapłaty.
Co grozi za spowodowanie wypadku samochodem bez ważnego OC?
Kary pobierane od kierowców nieposiadających polisy OC są spore. Trzeba jednak pamiętać, że po spowodowaniu kolizji osoba kierująca nieubezpieczonym pojazdem poniesie znacznie wyższe koszty. Szkody związane z działaniami lekkomyślnego kierowcy niezwłocznie pokryje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Ta instytucja po wypłacie odszkodowania będzie jednak domagała się zwrotu kosztów od sprawcy wypadku. W przypadku ubezpieczeń takie roszczenie zwrotne bywa określane jako regres. Jego egzekucja często przebiega z udziałem komornika sądowego
Zwolnienie z systematycznego - rocznego opłacenia składek dotyczy pojazdów:
- których wiek przekroczył 40 lat - traktuje się je z mocy prawa za zabytkowe
- których wiek przekroczył 25 lat i są zarejestrowane jako zabytkowe na co posiadają odpowiednie orzeczenie konserwatora zabytków
- poddane demontażowi przez uprawnioną stację,
- skradzione - na podstawie decyzji o umorzeniu postępowania i wyrejestrowaniu
--------------------------------
odpowiedź z UFG..
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, w odpowiedzi na e-maila z dnia 30.12.2017r., informuje, iż opłata karna nakładana jest za rok, w którym przeprowadzono kontrolę, np. jeśli kontrola miała miejsce w 2017 roku wysokość nałożonej opłaty zgodna jest z wysokością obowiązującą w tym roku. Kontrole spełnienia obowiązku zawarcia umowy OC przeprowadzane są przez organy obowiązane i uprawnione do jej przeprowadzenia za rok bieżący i nie są przeprowadzane wstecz. Jednocześnie informujemy, iż kontrolą w danym roku mogą być objęci wszyscy posiadacze danego pojazdu, którzy w roku kontroli byli w jego posiadaniu. O przeprowadzonej w ten sposób kontroli własnej UFG (ustalenia posiadaczy na podstawie umów sprzedaży, weryfikacja w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych lub CEPiK) posiadacz może dowiedzieć się również, otrzymując wezwanie, w roku następnym.
Odnośnie ubezpieczenia oc, informujemy, że zgodnie z art. 23 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. 2016r. poz. 2060 zm.) ustawy - każdy posiadacz pojazdu mechanicznego jest obowiązany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku
z ruchem posiadanego pojazdu. Z treści ww. artykułu wynika, iż obowiązek zawarcia umowy
w zakresie OC i zachowania ciągłości ochrony z tego tytułu, ciąży na każdym posiadaczu pojazdu zarejestrowanego na terenie RP.
Każdy posiadacz pojazdu mechanicznego odpowiada za spełnienie ustawowego obowiązku ubezpieczenia jedynie za okres, w którym był posiadaczem pojazdu.
Jeśli podmiot handlujący pojazdami kupi na swoje imię pojazd zarejestrowany w Polsce to na niego przejdą wszystkie prawa i obowiązki posiadacza pojazdu zgodnie z przepisami ww. ustawy i będzie on zobowiązany w każdym takim przypadku zadbać o ciągłość ochrony ubezpieczeniowej tak długo jak długo będzie w posiadaniu danego pojazdu. Wówczas jednak przedsiębiorca może zawierać umowy ubezpieczenia OC krótkoterminowego, np. na okresy 30 dniowe. A nie tylko roczne.
W przypadku zaś pojazdów niezarejestrowanych na terytorium Polski przedsiębiorca winien zawrzeć umowę ubezpieczenia OC przed wprowadzeniem takiego pojazdu do ruchu. Nie jest też wymagane zachowanie ciągłości ochrony ubezpieczeniowej.
Tylko, jeśli przedsiębiorca będzie pośredniczył w sprzedaży zarejestrowanych pojazdów mechanicznych zawierając umowy komisu to na nim, jako na komisancie nie będzie ciążył obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC, tylko na komitencie do dnia sprzedaży pojazdu kolejnemu posiadaczowi.
Informacji udzieliła
Elżbieta Bomert-Górka
Specjalista
Biuro Obsługi Klienta
tel. 22 53 96 100
Jeśli mają Państwo jakieś pytania, nasunęły się wątpliwości, coś nie do końca jest jasno opisane..prosimy dzwonić do Biura pod numer 607-929-343 (9-17), lub wysłać email marek.angrot@wp.pl...