Tablice rejestracyjne w samochodach używanych – co się zmieniło?
Obowiązkiem każdego nabywcy używanego samochodu jest zarejestrowanie go. Rejestracji pojazdu na wniosek właściciela, dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce stałego lub czasowego miejsca zamieszkania posiadacza auta, wydając odpowiednią decyzję, dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Infrastruktury z dniem 31 stycznia 2022 roku weszły w życie nowe przepisy: składający wniosek o rejestrację pojazdu może wnioskować o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych.
W praktyce oznacza to, że kupując samochód, klient nie musi wymieniać jego tablic rejestracyjnych. Bez względu na to, czy pojazd zarejestrowany był w powiecie klienta, czy na drugim końcu Polski. Tablice jednak muszą spełniać warunki określone w Ustawie o ruchu drogowym: muszą być czytelne i utrzymane w należytym stanie oraz spełniać odpowiednie wymogi (białe tło, symbol Unii Europejskiej w postaci okręgu 12 gwiazdek oraz litery „PL” wyróżniające państwo rejestracji pojazdu).
Co można zyskać?
Najnowsze zmiany w przepisach prawa to duże ułatwienie dla kupujących samochód. Nie zmieniając tablic rejestracyjnych, Twój klient nie musi ponosić dodatkowych kosztów. Oznacza to, że po wejściu nowych ustaleń może zaoszczędzić 80 zł na tablicach rejestracyjnych. Co więcej, od 4 września tego roku, nie będzie musiał ponieść także opłaty za nalepkę kontrolną – razem z opłatą ewidencyjną, da to 99,50 zł oszczędności.
Przerejestrowanie samochodu
Warto wspomnieć klientowi, że wciąż obowiązuje go konieczność przerejestrowania samochodu na nowego właściciela. Nabywca zakupionego pojazdu musi zgłosić swój zakup w ciągu 30 dni. Również osoba zbywająca pojazd zobligowana jest do poinformowania o tym fakcie Wydział Komunikacji urzędu właściwego dla jej miejsca zamieszkania w terminie 30 dni. Czas ten, w przypadku samochodu zakupionego na terytorium naszego kraju liczony jest od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży czy darowizny.
Natomiast w przypadku samochodu, który został sprowadzony z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, jego właściciel zobowiązany jest zarejestrować pojazd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia. Aktualnie, w związku z epidemią COVID-19 rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy, od 1 lipca 2021 roku została ułatwiona. Czas na rejestrację został wydłużony do 60 dni i obowiązuje do momentu odwołania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego.
Powiadomienie Towarzystwa
Dobrym rozwiązaniem jest też zgłosić do Agenta zakup lub sprzedaż pojazdu. Działanie to pozwoli na:
- aktualizację danych na polisie
- szkoda którą zrobi kupujący będzie przypisana jemu nie sprzedającemu
- wiele Towarzystw przelicza składkę , wizyta u agenta prawdopodobnie uchroni Cię od dopłaty
- agent u którego załatwiasz zazwyczaj formalności, wiedząc o Twoim nowym aucie powiadomi Cię na czas gdy dotychczasowa polisa się skończy. unikniesz kar z UFG..
masz pytania -> dzwoń jak zawsze 734734090 zapraszamy